onsdag 29. januar 2014

De 12 dramatiseringskategoriene

Nå har vi begynt med reklame på skolen. Det første vi gikk gjennom var de 12 dramatiseringskategoriene, som da er 12 forskjellige måter å fremstille en reklameplakat på.


1. Produktet i hovedrollen. Da er det kun produktet som vises, ikke noe fancy annet enn et bilde av selve produktet.
2. Produktet i bruk. Her framstilles produktet mens det brukes til noe effektivt. Da ser publikum hva produktet kan brukes til og får et bedre inntrykk.
3. Problemet produktet skal løse. Her vises noe som er ødelagt eller noe som kan fikses av produktet.
4. Problem og løsning - her viser man problemet, og hvordan det løses med produktet ditt
5. Resultatet - Her viser man hvordan resultatet blir om du bruker produktet.
6. Sammenligning: Her sammenligner man to produkter hvor ditt produkt kommer best ut.
7. Opprinnelse eller råvarer - her skryter man av hvor produktet er fra, eller hvor råvarene kommer fra.
8. Testimonuim - her viser man en troverdig person/fagmann/kjendis forteller hvor fantastisk produktet er. Her er det altså troverdigheten til personen som forteller det.
9. Den aksepterte overdrivelse - her overdriver man så vanvittig mye at det blir akseptert av folk. Det blir en slags humoristisk vri ut av det.
10. Den informative vinklingen - her setter man produktet sitt i et godt lys gjennom å fortelle fakta om hvorfor produktet ditt er så bra.
11. Analogi - her kommer man med metaforer som gjerne fenger, slik at folk husker slagordet.
12. Aktualitet - her tar man fordel av ting som er aktuelt i samfunnet/media akkurat nå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar